Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος το Μάϊο του 2014, παρουσίασε την ατομική έκθεση της Δήμητρας Χανιώτη με τίτλο «Ο τρώσας και ιάσεται», υπό την επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Λήδας Καζαντζάκη. Ο τίτλος της έκθεσης, διττός και αισιόδοξος, σημαίνει ότι αυτός που προξένησε την πληγή θα τη γιατρέψει.
Καθρεφτίζεται στο ομώνυμο, εμβληματικό έργο της, το πλασμένο ως μια κλεψύδρα, αποτυπωμένη πάνω στο σήμα του σωσιβίου των πλοίων της γραμμής, που σχηματίζεται από μια ανάποδη ημιτελή οικοδομή, με τους χάρτες των αρχαίων λατομείων του μαρμάρου και το φτιαγμένο με τον τρόπο των παιδιών σπιτάκι να διαδηλώνουν την ανατροπή του κατεστημένου τρόπου σκέψης της «αντιπαροχής».
Η δημιουργία της Δήμητρας Χανιώτη συντίθεται με θραύσματα του παρελθόντος και του παρόντος.
Ως ένα κολλάζ διαφορετικών τεχνοτροπιών και υλικών, παραδοσιακών και σύγχρονων, εικόνων αγαλμάτων και μνημείων της αρχαιότητας και σημερινών εικόνων.
Συνδέει τη σταυροβελονιά που έμαθε από τη γιαγιά της και με την οποία κεντά το χαρτί καθώς και το βελονάκι με τη ψηφιακή, τη φωτογραφική και τη ζωγραφική τέχνη που σπούδασε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας με δασκάλους το Γιάννη Ψυχοπαίδη και το Μάριο Σπηλιόπουλο, το Μανώλη Μπαμπούση και την Ερατώ Χατζησάββα.
Πλάθει με χαρακτηριστικά είδη της χλωρίδας της Πάρου από την οποία κατάγεται και όπου ζει και εργάζεται σήμερα κυκλαδικά ειδώλια. Φτιάχνει με το σμιλεμένο σε Παριανό μάρμαρο άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης, το αποτυπωμένο πάνω στo Πάριο Χρονικό, εξπρεσιονιστικές φιγούρες.
Διαρρηγνύει έτσι την εικονική πραγματικότητα με την καλλιτεχνική πράξη που πηγάζει μέσα από τη ζωή και τη συλλογική της μνήμη.
Η ιστορικός τέχνης Λήδα Καζαντζάκη γράφει μεταξύ άλλων: «Οι εικόνες της ενσωματώνουν διαφορετικά ιδιώματα της σύγχρονης τέχνης, τον ντανταϊσμό, το σουρεαλισμό, τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, το νέο ρεαλισμό αλλά και τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών. Φτιάχνονται επιπλέον με την κλασσική σταυροβελονιά και με το βελονάκι, με έναν χρωστήρα συνειρμικό και αυθόρμητο αλλά και με ψηφιακά τυπώματα. Μιλούν και με την άμεση εικαστική γλώσσα των εξωστρεφών, επιθετικών μορφών του μοντέρνου και με την έμμεση και αισθαντική γλώσσα του εσωστρεφών, φυσικών μοτίβων του λαϊκού κεντήματος που τολμά να αναδείξει. Αποκαλύπτουν στο θεατή τους μέσα από την αντιπαράθεση της λιτής αισθητικής του αυθεντικού και του χυδαίου στόμφου της μίμησης, τη βεβιασμένη και άναρχη ισοπέδωση του παρελθόντος και του παρόντος μας».
Λίγα λόγια για την καλλιτέχνιδα:
Η Δήμητρα Χανιώτη γεννήθηκε στην Πάρο το 1977. Σπούδασε στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθήνας με δάσκαλο τον Γ. Ψυχοπαίδη από το 1998 έως το 2004 καθώς και στο εργαστήριο φωτογραφίας με τον Μ. Μπαμπούση από το 2001-2004. Παρακολούθησε μαθήματα επεξεργασίας βίντεο και εικόνας με την Ε. Χατζησάββα από το 2001 έως το 2004. Ανέλαβε ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια και δίδαξε στο Εικαστικό Εργαστήρι του Δήμου Πάρου από το 2002 έως 2006 (Δίκτυο Εικαστικών Εργαστηρίων Υπουργείου Πολιτισμού). Το 2005 διορίστηκε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και διδάσκει το μάθημα των Εικαστικών. Παρακολούθησε το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Αγωγή και Πολιτισμός» του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου από το 2009 έως 2012. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στον Τεχνοχώρο παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση.
Διάρκεια Έκθεσης: 24 Απριλίου – 24 Μαΐου 2014
Κείμενο_Λήδα Καζαντζάκη_Τεχνοχώρος
κείμενο_Γιώργος Γεωργής_ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ
Κείμενο_Δήμητρα Χανιώτη_Τεχνοχώρος
Δελτίο τύπου_ Δήμητρα Χανιώτη_ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ